Sunday, February 10, 2019

Resepi Burnt Cheese Cake Paling Senang Dan Sedap (Konfem Jadi)

Assalamualaikum

Aku ni ada seorang cousin yang kaki baking. Memang handal lah dia ni. Hari-hari aku tengok dia update apa dia bake. selalunya kek dan pastry-pastry tulah. Telan air liur aku.. Ada satu hari tu aku tengok dia share buat Basque Burnt Cheese Cake. Aku hantu cheese kot. Aku tengok kek dia macam sedapnyaaaaaaa. Tapi aku takde la nak mintak resepi dia. Aku jumpa resepi Danish Harraz kat Instagram. Senang sangat weh resepi dia. Tapi aku ubah la. Aku taknak pakai banyak sgt creamcheese tu. Mahal tak mampu lah.


MasyaAllah sedap! :)



Bahan-bahan dia senang je

1) 500g Cream cheese ( aku pakai Tatura)
2) 170g Gula halus ( tak suka manis kurangkan la. Aku guna gula perang)
2) 200ml Whipping cream ( aku guna Anchor)
3) Telur 3 biji
4) Esen Vanila 1 tsp
5) Tepung gandum 1tbsp

Cara-Cara
a. Mula-mula sekali mestila korang kena panaskan oven 200°C. Springform cake pan tu alaskan dengan baking paper. Kalau boleh biar lebih sikit dalam tinggi alas tu.
b. Cream cheese tadi tu biarkan kt suhu bilik. dah lembut sikit nanti beat creamcheese tu sampai la lembut dan gebu. Make sure tak berketul-ketul.
c. Masukkan telur 1 demi satu dan sambung beat sampai sebati.
d. Masukkan gula, whipping cream, esen vanila dan tepung gandum. beat lagi sampai sebati semuanya.
e. Pastu tuangkan adunan tadi dalam cake pan. Goyang-goyangkan sikit bagi sekata.
f. Bakar selama 50 minit-1 jam. Sampai nampak atas dia dh gelap sikit. boleh la keluarkan dari oven. dan tunggu sejuk. Sedap weh


Nyam Nyam

Cuba taw. Pasti tak menyesal.


No comments:

Post a Comment