Sunday, September 1, 2019

Tips, Usaha Dan Doa Pusingkan Bayi Songsang

Assalamualaikum

Post ni terperap dekat 2 tahun ya kawan-kawan sebab anak aku yang songsang dalam kandungan dulu pun dah 2 tahun 5 bulan. Hahahaha

Kesinambungan dari Pengalaman Bersalin di Hospital Shah Alam. Time aku mengandungkan Rafeeq Zharif dulu (anak ke dua), dia dari umur kandungan 24 minggu - 37 minggu duduk songsang dalam perut aku. songsang dia kejap-kejap kepala kat atas, kejap kang kepala kat tengah. Tak pernah ke bawah lah kepalanya.

Aku mula tahu yang anak aku songsang time dia 28 minggu tapi waktu tu macam rilek-rilek je lah lagi sebab nurse dan doktor cakap "takpe Puan, biasa memang bayi boleh pusing-pusing dalam perut tambahan pula ni anak kedua Puan, space dalam perut tu besar. Kita akan check lagi nanti ya". Gitu ya ayat mereka dan aku pun takdelah risau.

Lepas dah taw bayi dalam perut songsang, setiap kali checkup mesti kena scan sekali sebab nak tengok dah normal ke tidak kedudukan bayi tu.. Setiap kali scan sampai lah 36 minggu, kedudukan dia tak pernah normal. Memang songsang. Sekejap kepala atas, sekejap kepala kat tengah-tengah, dari tendang dia pun aku boleh tahu dia songsang sebab dia banyak tendang sebelah bawah.

Apa yang aku nak share harini ikhtiar aku yang aku amalkan sejak aku dapat tahu kandungan songsang. Risau weh bila bayi songsang. Aku takot sangat kalau kena czer.

1. Aku memang hari-hari lepas solat sujud lama berdoa kat akhir sujud supaya bayi aku normal. Ye lah pada siapa lagi kita boleh berharap dan merayu selain kepada Allah. Waktu kemuncak sebelum aku kena pergi hospital waktu tu 37 minggu. Kena refer hospital pun sebab baby songsang tulah. Minggu-minggu sebelum tu aku kerap sembahyang taubat dan sembahyang hajat. Mohon pada Allah supaya aku dapat melahirkan secara normal dan bayi aku pun berada dalam kedudukan normal. Alhamdulillah time tu bayi aku dah normal! Aku syukur sangat time tu.. Kalau time tu masih songsang, dia akan bagi tarikh untuk czer..

2. Aku jugak amalkan doa untuk pusingkan bayi songsang.. Setiap kali lepas solat atau time aku free-free ke. aku baca sambil pegang perut dan pujuk bayi supaya pusing ke kedudukan normal. Alhamdulillah menjadi.



3. Aku suruh suami dan mak ayah, mertua aku doakan supaya bayi ni pusing ke kedudukan normal. Doa orang yang sayang kita ni mesti Allah makbulkan, betul tak?

Alhamdulillah bayi ni nak pusing. Aku ada lah google time tu, ada orang yang sarankan supaya pergi berurut dengan bidan. Tapi aku tak berani lah nak suggest macam tu. Aku rasa ini jelah ikhtiar aku. DOA DOA DOA.... Aku yakin time ni yang Allah uji aku dengan keadaan anak songsang ni sampai 37 minggu supaya aku banyakkan berdoa dan merayu kepada DIA. Gitulah. Aku doakan korang yang sedang mengalami bayi songsang ni, banyakkan berdoa ya. Semoga dipermudahkan Allah. Have a safe pregnancy :)



No comments:

Post a Comment