Wednesday, January 15, 2014

Wedding Review 1: Perihal Nikah dan Baju Nikah

Assalamualaikum.

Dah 2 minggu kahwin, baru nampak jalan nak update blog ni. Ngehehe, seronok kawen. Sesapa yang tak kawen lagi tu, moh la kawen. Nescaya hari-hari korang akan bz sebab seronok mengutip pahala. Cewah....

Memandangkan Zahida nikah kat Melaka tetapi berasal dari Klang, agak penat lah jugak berulang alik ni. Nasib baiklah dah berhenti keje awal-awal. Kalau tak, tak dapat bayangkan mak dan abah penat sorang-sorang ulang alik Klang - Melaka. 

Perhatian untuk bakal pengantin dari Melaka ye. Mas Kahwin untuk negeri Melaka minimum adalah RM40. Kos yang kita perlu bayar pada Tok Kadi di hari pernikahan adalah RM230. Kos ni termasuk upah kadi, saksi dan upah untuk Kad Nikah kita nanti.

Lafaz Sakinah / Lafaz Penyerahan tanggungjawab pula adalah wajib bagi Negeri Melaka. Jadi standby lah tisu bebanyak sebab kompom nangis. Penat tahan tapi terburai jugak air mata ni. Untuk hadiah batal air sembahyang, Zahida mintak kat hasben Jam Tangan je. Sebab tak minat barang kemas, nak buat cmane kan dah tak minat. :)


Baju Nikah / Nikah Outfit

Bukan official picture :D
Kali ni nak review berkenaan baju nikah/nikah outfit. Ni color pilihan Zahida. Tiffany Blue. Baju nikah ni Zahida tempah kat tailor. Time beli kain ni, tak terfikir lagi bayang-bayang baju tu macamane. Main beli sesuka hati je. Untuk letak dalam dulang hantaran time bertunang. Material yang Zahida guna adalah Bridal Satin/Duchess. Kain ni kalau korang perasan, orang selalu guna untuk buat suit kahwin lelaki or dress perempuan. Dia cantik dan nampak terletak. Kain ni beli di Jakel Jalan TAR.

Total Cost untuk baju ni:-

Kain Duchess 5m x RM25/m = RM125
Border Lace 1m = RM45
Upah Tempah + Simple Beads = RM250
Shawl + Beads = RM50
Drapping (Alas Dada) = RM50

Grand Total = RM520

Ermm, taktau lah murah ke mahal. Bagi Zahida mahal lah jugak. Baik beli baju siap kan? Tapi takpe lah sebab overall Zahida puas hati dengan baju ni. 

Mekap Nikah

Nikah. Abaikan mak tiri kejam belakang tu. Ngahaha

Actually untuk mekap ketiga-tiga event (Nikah, Sanding, Bertandang), Zahida guna mekap dari Butik yang sama. Boleh refer Misha Andaman Gemas. Untuk mekap nikah, Zahida request untuk mak andam perempuan yang mekapkan since ada wuduk kan. Selain tu jugak, request untuk tak cukur kening untuk kesemua event. Dan Alhamdulillah diorang hormat apa yang kita nak. 

Untuk Nikah ni Zahida takde amik pelamin pun. Sebab masa singkat je. Nikah dan Sanding dalam hari yang sama kan. So tak perlulah membazir untuk benda yang tak perlu. Gittew. 

2 comments:

  1. salam...awk tempah baju nikah dkt mana ye..?boleh bg alamat x..or phone no tailor tu..berkenan sgt baju nikah awk :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai @cik Amalina,
      baju nikah saya tempah kat tailor biasa je. die dulu budak fashion kat uitm tak silap. awak bg email boleh, sy email kat awak num phone die ye :)
      orang sungai buloh tailor tu

      Delete