Tuesday, May 21, 2013

REVIEW: Xperia ZL Jelly Bean

Assalamualaikum.

Bersawang belog goblok ni. Bukannya bz pun. Tapi taktau nak tulis apa. Cuba tengok kat wish list aku tahun 2013 tu, dah ada yang dapat ok! Hihi Happy sangat. Actually handphone Nokia N8 tu, tak jahanam pun. Semua elok lagi cuma satu je, sim card dia dah tak detect. Lepas tu aku biarkan dalam almari, seminggu kemudian, aku tengok body dia dah kembung-kembung rupanya sebab baterry dia dah kembung. Lepastu, aku survey2 la handphone, dan terbekenan dengan handphone Sony Xperia ZL. (Zahida Lidhwan). Waklu rosak nama islam.

Disebabkan takut makin melarat kembung, tunang aku tolong
bukakkan battery memandangkan handphone ni non removeable battery.

Kita nak beli handphone baru, kita kena lah consider banyak benda. Alhamdulillah time nak beli handphone ni, baru dapat kerja. Lagi satu, nak beli handphone baru ni, sila lah pastikan, handphone baru anda tu features dia lagi better dari previous handphone. Kalau tak bengong lah namanya. 

Macam aku, previous handphone aku Nokia N8. Camera 12MP, OS Symbian seperti yang orang semua tahu, Symbian ni nothing compared to Android or iOS dari segi apps. Tapi aku suka la handphone Nokia N8  ni. Aku dah pakai lama ok, dari Oktober 2010 aku pakai Nokia N8 ni dengan kamera 12MP, tapi in the middle of 2012 baru ada handphone yang keluarkan kualiti gambar yang lebih baik dari Nokia N8 aku. Hikhik. Lama kan.

Sony Xperia ZL ni, features dia yang aku suka contohnya macam. 13 MP Camera, Mobile Bravia 2 Engine, Jelly Bean OS, Camera Shutter Key (Ini penting), Infrared features yang allow me to use the phone as remote control TV (boleh prank orang), NFC. Lagi apa ea. Lupa lah. Aku beli Thorus set dekat Plaza Alam Sentral dengan harga RM1699. Sama macam harga handphone Nokia N8 time aku beli tahun 2010 dulu. Takpelah mahal sikit asalkan puas hati. Berlawan-lawan handphone dengan Tunang. Haha :D

Ni waktu baru keluar dr kedai. Emm omey nye screen die. Phui :D

Berdasarkan penggunaan aku, handphone ni mampu bertahan jugak bateri dia kalau kita ni light user sahaja. Maksudnya, hanya buat call, sms dan sesikit internet browsing. Boleh tahan dalam 1 hari 12 jam. Kalau heavy user, 15-20 jam boleh tahan. 

Kenapa bukan Galaxy S4 atau Xperia Z. Pertama sebab aku tak suka Samsung. Haha bajet gilos. Bagi aku handphone Samsung rupa bentuk semua sama, hardware je yang beza. Takde keunikan. Kalau aku tengok handphone Samsung, honestly aku tak dapat beza itu model apa. Ala pempuan memang pandang paras rupa luaran kalau beli handphone. Walaupun Galaxy S4 punya innovation memang terbaik. Makin canggih, makin cepat jahanam (padehal tak mampu beli).

Kenapa bukan Xperia Z, sebab takda Camera Shutter Key. Lagi pun, aku bukan nak guna buat menyelam pun. (padehal sebab tak mampu jugak). Ngehngeh

Kalau korang nak beli handphone tapi taktau bajet atau bajet dalam harga RM 900 - RM1200, aku nak cadangkan kat sini, belilah Sony Xperia SP. 

1 comment:

  1. hi dear.
    i baru baca your comment.
    Nak beli ke ivory paper tu?
    email me zanariahmohdtap@gmail.com :) nanti i bagi no phone i we can catch up. :)

    ReplyDelete